Dagbog Ketchup

Dagbog Ketchup

onsdag den 22. april 2015

Forandringer ....

Ketchup er i dag startet med at grave huller i haven. Det betyder at der er begyndt at være lidt uro i kroppen. Hun har nu i 7 uger koncentreret sig om at holde fast på hvert et lille foster. Nu er det ved at være ved den tid hvor kroppen skal til at forberede sig på fødslen og det giver bl.a. lysten til at grave.

Det er en af de få ting der er vildt irriterende ved drægtige tæver. Min have ligner et krater af grave huller inde i hækken op til hundegårdene er blevet favorit grave stedet og det er hårdt ved hækken og det er hårdt ved belægningen i hundegårdene.
Vi har faktisk indrettet to gode grave steder til tæverne, bagest i vores have med nogle kvasbunker som godt udgangspunkt, meeen det er tæverne så ikke enige med os i, er det helt rigtige sted.

Uroen i kroppen har mange funktioner. Alle med henblik på at gøre tæven klar til fødsel. Ketchup virker nu noget upåvirket og hun er meget let til bens stadigvæk, så enten bærer hun ikke på så mange hvalpe eller også er hun bare god til at bærer sit kuld. Jeg syntes hun er pænt tyk dog uden at være virkelig tyk.

I kontoret ligger der to badebassiner fuldt oppustet :-) Vi har nemlig besluttet os til at forsøge at have tæverne til at føde i badebassin. Det er egentlig en ide vi har tyv stjålet fra Birgitta Stafflund-Wiberg som har brugt denne løsning i mange år. Det gode ved bassinet er at det er let at aftørre under fødslen og når fødslen og de første uger er overstået så kan det smides ud. Så der er ingen smitte farer fra fødsel til fødsel.

Jeg har aldrig haft tæver som har lagt hvalpe ihjel og jeg har aldrig haft stokke langs siderne i mine fødekasser, men bassinet har også den fordel at det giver sig når tæven ligger sig langs siden og dermed kan hun ikke ligge en hvalp ihjel. Så jeg tror på løsningen og har indkøbt 4 stk i Toys R'Us til kr. 99 stk - det er da genialt. Nu håber jeg bare at tæverne også syntes det er et hit :-)

Nu er der kun 10 dage til vi er i fødsels zonen så de første forberedelser er i gang. Håndklæder og vattæpper gøres klar. Jeg kontrollere at jeg har hvad jeg skal bruge i huset af Calcium Sandoz, lidt druesukker og senere skal der købes ind til lidt lækkert til tæven. Mine tæver får altid lidt lækkert mad de første dage, koldskål og kogt kylling er et hit :-)

Skønne forberedelser til at det fine R-kuld skal se dagens lys :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar